Mówienie o tym, czym jest medytacja, to tak jakby chcieć opisać komuś, kto nigdy nie pił herbaty, jak ona smakuje. Wszyscy mamy inne kubki smakowe, do tego wiele jest rodzajów herbat — i choć to wciąż „herbata”, to jej smak różni się między sobą.

Tak samo jest z medytacją. Dla każdego jej doświadczanie jest unikalne. Wiele jest też technik medytacyjnych, które, choć mają wspólny cel, to różnią się w sposobie jego osiągnięcia. Dlatego tak ważna jest praktyka, która pozwoli ci samemu zdefiniować ten stan. Mimo to postaram się przybliżyć, czym jest medytacja.

Czym jest medytacja?

Na co dzień nasza głowa zapełniona jest tysiącem myśli, emocji, przeżyć i doświadczeń. Medytacja ma doprowadzić umysł do stanu „nie-umysłu”, czyli chwili, w której istnieje czysta świadomość. Nasz mózg pracuje, nawet kiedy śpimy — śni. Wciąż błądzi, myśli, zamartwia się i niepokoi. Medytacja jest dokładnie czymś odwrotnym. To chwila, w której myśli ustępują, mózg jest całkowicie wyciszony — ta cisza to właśnie stan medytacji.

Moi uczniowie często zasypują mnie podobnymi rozważaniami: „Jak można nie myśleć? Przecież jeśli myślę, by nie myśleć, to też myślę! Nawet skupiając się na ciele/oddechu to wciąż myślę! Nie da się nie myśleć…”

Jestem przekonana, że i Tobie przyszły do głowy takie rozważania. Jest to naturalne i wśród osób, które już stawiają swoje pierwsze kroki w medytacji, ale również wśród tych, które nigdy jej nie próbowały, a jedynie „coś” słyszały/czytały na jej temat. Dlatego poniżej rozprawiam się z tymi wątpliwościami.

Techniki medytacji

  • Medytacja Dynamiczna – stworzona przez guru duchowego Osho – polega na uwolnieniu napięć z ciała, by móc w pełni doświadczyć medytacji;
  • Medytacja Vipassana – polega na ćwiczeniu koncentracji na konkretnej rzeczy;
  • Medytacja transcendentalna – polega na powtarzaniu w myślach mantr;
  • Medytacja zazen – polega na ćwiczeniu praktyki bycia w tu i teraz;

To tylko niektóre z technik, które mają pomóc w osiągnięciu stanu czystego umysłu. Nie ma lepszej lub gorszej techniki. Każdy powinien znaleźć odpowiednią dla siebie. Nie ma również nic złego w próbowaniu wielu technik — jest to nawet wskazane. Sami możemy je mieszać i dostosowywać do naszych własnych potrzeb. Cel zawsze jest jeden — wyciszyć umysł. Droga, którą wybierzemy, zależy od nas.

Jak można nie myśleć? Czy to możliwe?

Tak. Naukę medytacji rozpoczyna się od sztuki obserwacji. Obserwujemy swoje myśli/ciała i staramy się być obecni w chwili. Obserwujemy tak długo, aż przyjdzie czas, kiedy myśli znikną. To droga, która prowadzi do medytacji.

Nasz umysł potrzebuje odpoczynku. Zawalony jest wszystkim, co zna — a to, co zna, jest przeszłością. Nie możemy zatem żyć w tu i teraz, a jednocześnie używać umysłu, który bazuje na przeszłości. Musimy go wyciszyć. W tym celu zaczynamy go obserwować. Dzięki obserwacji umysł powoli zacznie uczyć się sztuki wyciszenia. To proces, który prowadzi do całkowitej ciszy. Całkowita cisza umysłu daje nam niesamowitą siłę. Siłę bycia „w chwili obecnej”

Cichy umysł daje nam możliwość pomijania barier logiki i dotarcia do sedna — do serca. Stan medytacji sprawi, że umysł stanie się twoim „sługą”. Od teraz będziesz miał nad nim pełną władzę — możesz używać go tylko tedy, gdy naprawdę jest potrzebny. W każdej innej sytuacji możesz go wyciszyć i cieszyć się chwilą obecną.

Medytacja a odpowiedzialność i emocje

W życiu jest wiele rzeczy, nad którymi nie mamy kontroli. Można jednak wziąć odpowiedzialność za własne stany umysłu i zmienić je na lepsze. Według buddyzmu jest to najważniejsza rzecz, jakiej powinniśmy się nauczyć. Buddyzm naucza, że est to jedyne prawdziwe antidotum na nasze własne osobiste boleści, a także lęk, strach, nienawiść i inne negatywne emocje, które nas nękają.

Buddyjskie praktyki medytacyjne to techniki, które rozwijają koncentrację, jasność, emocjonalną pozytywność i spokojne widzenie prawdziwej natury rzeczy. Angażując się w konkretną praktykę medytacyjną, poznajesz wzorce i nawyki twojego umysłu. Takie doświadczenia mogą mieć efekt transformacyjny i mogą prowadzić do nowego rozumienia życia.

Medytacja to doświadczenie, które przenosi cię w głąb tego, kim jesteś. Ty, jako swoje prawdziwe ja, pozbawione wszelkich spostrzeżeń i przekonań o samym sobie. Potrzeba praktykowania medytacji pochodzi z wrodzonej tęsknoty za patrzeniem i myśleniem poza chaotycznym światem wokół nas.

Teraz nauczmy się jak to zrobić.

Medytacja dla początkujących – wskazówki

1. Wybierz wygodną pozycję

Przed rozpoczęciem ćwiczeń najważniejszym aspektem jest znalezienie miejsca i pozycji, w której będzie ci wygodnie. Wybierz pozycję, w której jest ci wygodnie. Dla osób początkujących pomocne może być znalezienie cichego miejsca, w którym nic i nikt nie będzie nas rozpraszał. Pozycja nie powinna też być zbyt rozluźniająca, ponieważ zamiast medytować, możemy zasnąć. Zasypianie jest naturalne dla osób początkujących — umysł jeszcze nie jest wytrenowany i uznaje, że to czas na sen. Kiedy znajdziesz wygodną pozycję, zamknij oczy.

2. Doświadcz procesu

Kiedy masz zadanie do wykonania, co zazwyczaj robisz? Planujesz, masz procedurę w głowie i świadomie podążasz za wzorem. W ten sposób jesteśmy przyzwyczajeni do wykonywania zadań. Planujemy i wykonujemy je w kontrolowany sposób. Jednak nie jest to idealny sposób na medytację. Tutaj będziesz musiał odpuścić. Rozluźnij się i pozwól, aby myśli po prostu płynęły. Powinieneś być biernym widzem, pozwalającym na to, aby proces zdarzył się sam.

Na początku pomocne może być skupienie się na oddechu. Postaraj się obserwować (w wyobraźni) swój oddech. Wdech i wydech. Możesz nawet powtarzać to w głowie. Nie kontroluj go, niech płynie swoim rytmem, ty tylko bądź go świadom.

Podczas obserwacji oddechu nieraz będą napływać do twojej głowy zbędne myśli. Czasem dopiero po dłuższej chwili zdasz sobie sprawę z tego, że przestałeś obserwować swój oddech. Kiedy pochłonie cię jakaś konkretna myśl, uświadom to sobie i daj jej odpłynąć. Brzmi to na pewno bardzo skomplikowanie. Pomocne może okazać się wyobrażanie sobie, że nasze myśli to chmury. Kiedy pojawia się jakaś myśl np. „miałam posprzątać w pokoju…” – zdaj sobie sprawę z tego, ze twój umysł znowu przejmuje kontrolę nad tobą. Zaobserwuj tę myśl i zmień ją w wyobraźni w chmurę, a następnie wyobraź sobie jak odlatuje. Obserwuj to. Rób tak za każdym razem, kiedy pojawią się myśli i wracaj do medytacji.

Korzyści medytacyjne

  • Medytacja wyzwala i uspokaja nasze myśli i emocje;
  • Relaksuje twój system nerwowy i pomaga twojemu ciału odprężyć się od stresu;
  • Pomaga ci puścić przeszłość i zatopić się w chwili obecnej;
  • Medytacja pomaga ci zrozumieć, kim naprawdę jesteś – spojrzeć na siebie bez żadnych przekonań;
  • To wzmacnia cię i pomaga osiągnąć wyższą świadomość.

Ćwicz medytację początkowo przez około 5 minut i stopniowo zwiększaj czas jej trwania. 

Najczęściej zadawane pytania

Q: Jaka jest różnica między jogą a medytacją?

A: Joga jest fizycznym aspektem praktykowania asan, które pomagają twojemu ciału przygotować się do medytacji. Natomiast medytacja podnosi cię duchowo, pomagając ci połączyć się z wyższą świadomością. Niektórzy mówią, że joga to „ruchoma medytacja”.

Q: Jaka jest różnica między duchowością a religią?

A: Główna różnica między duchowością a religią polega na tym, że duchowość jest wewnętrznym odzwierciedleniem samego siebie i próbą połączenia się z wyższą świadomością, podczas gdy religia jest praktyką zewnętrzną poprzez ceremonie, rytuały i festiwale.

Q: Czy potrzebuję „Guru”, który nauczy mnie medytacji?

A: Znalezienie nauczyciela, który poprowadzi Cię właściwą drogą i ułatwi ci drogę do wyższej świadomości, znacznie usprawnia Twoją praktykę.

Medytacja jest potężnym procesem, który jest stosunkowo łatwy do praktykowania. Wszystko czego potrzebujesz to trochę czasu każdego dnia, aby usiąść i zwolnić. Praktyka sprawi, że twoje życie będzie pełniejsze i nabierze nowego wymiaru.

Jeśli masz pytania pisz śmiało!


Mam dla Was niespodziankę! DARMOWY KURS MEDYTACJI! Wejdźcie w link i sami poczytajcie.

0 komentarz
0

Inne interesujące

Dodaj komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładam, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję! Dowiedz się więcej

Polityka prywatności i cookies